Píšete? A chtěli byste psát ještě líp? Pak na chvíli odložte blok, vzhlédněte od klávesnice a očistěte ruce umazané od inkoustu. Protože abyste psali fakt skvěle, musíte nejprve začít číst. Třeba následujících pět knih, které vám dodají ztracenou inspiraci i elán do psaní.
1. O psaní (Stephen King)
King je king. Což ví každý, kdo se už v životě pokoušel něco napsat: ať už novinový článek, prodejní texty, nebo uvěřitelné postavy a realistickou atmosféru povídky nebo románu. King tohle všechno umí. A ve své knize O psaní radí, co dělat, abyste to uměli i vy.
Na rozdíl od mnoha jiných autorů si Stephen King nehraje na múzou mučeného umělce. Místo toho ukazuje psaní takové, jaké ve skutečnosti je: jako řemeslo, které musíte denně v krvi, potu a slzách pilovat. Protože to nejdůležitější na psaní je zdánlivá banalita – prostě si sednout a psát. A ten, kdo bude čekat, až múza sama přijde, se nikdy nedočká.
2. 50 tajemství přesvědčování (Robert B. Cialdini)
Dobrý copywriter (a psavec obecně) dovede čtenáře přesvědčit téměř o čemkoliv: o výběru banky, o pocitech hlavního hrdiny i o správné barvě zubního kartáčku. Jak na to, radí Robert B. Cialdini, profík v oblastech marketingu a psychologie, ve své knize 50 tajemství přesvědčování.
Dozvíte se díky ní třeba to, že příliš mnoho možností škodí, proč lidé chtějí být součástí stáda (a zároveň vlastně nechtějí) a jak zařídit, aby se z počáteční nechuti stala láska na celý život (nebo aspoň relevantní konverze).
Věřte mi, tohle fakt chcete umět.
3. Jak drahé je zdarma (Dan Ariely)
Máte pocit, že veškerá vaše životní rozhodnutí řídí logika a čistý, ničím nezkalený rozum? Věříte, že byste nikdy nenaletěli podezřelé nabídce? A že kouzelné slůvko „zdarma“ pro vás neznamená víc než šest nahodile poskládaných hlásek? Omyl. Dan Ariely, propagátor takzvané behaviorální ekonomie, vám na konkrétních příkladech dokáže, že jste (nejen) coby spotřebitel ve skutečnosti mnohem méně racionální, než si myslíte.
Proč tuhle knihu zmiňuju v souvislosti s psaním? Abyste mohli psát texty, které skutečně prodávají (za použití tohoto copywriterského klišé jsem právě sama sobě naordinovala nucený pobyt v offlajnu na dobu nikoliv kratší než jeden den), potřebujete znát všechny čisté i špinavé triky, které dobří prodejci používají. A potřebujete umět psychologii prodeje začlenit i do svých vlastních textů.
4. Morfologie pohádky (Vladimir Propp)
Žijeme a komunikujeme v příbězích. Ať už v knihách, v televizních reality show, v reklamách, nebo třeba na sociálních sítích. Čím to, že se všechny příběhy vzájemně tolik podobají? Je to náhoda? Nebo snad skutečně existují konkrétní metapříběhy, které odkazují ke kolektivnímu nevědomí lidstva, jak tvrdili jungiáni?
Morfologie pohádky přinese víc odpovědí, než byste z jejího názvu čekali. Bohužel ale přinese i celou řadu dalších otázek, a je tak skvělým úvodním textem pro všechny, kdo chtějí konečně pochopit, proč jsou to právě příběhy, které z nás dělají to, čím jsme.
5. Hitmakeři (Derek Thompson)
Hitmakeři vás nenaučí, jak napsat bestseller. Ukážou vám ale, jak bestsellery vznikají a co všechno může cestu vaší knihy za úspěchem ovlivnit. Vysvětlí, proč uspělo Stmívání (zatímco mnoho jiných podobných ság propadlo), a taky vás konečně donutí vzhlédnout od klávesnice a zamyslet se nad psaním mnohem komplexněji než dosud. Což, přiznejme si, potřebujeme tak trochu všichni.
ANTICENA: Válka umění (Steven Pressfield)
Některé knihy si nezaslouží víc slov, než je bezpodmínečně nutné. Snad vám tedy jako varování poslouží má mini recenze na Databázi knih a Goodreads.
Autorovi rozhodně velký palec nahoru. Podařilo se mu myšlenku „když se vám něco nechce dělat, tak jděte a dělejte to“ rozepsat na 250 stran, a NAVÍC nás všechny donutit si to koupit a přečíst (no jo, taky jsem naletěla, jedna nula pro něj). Do všeho kromě toho zakomponoval spoustu prázdných řečí o Bohu, vnitřním géniu a talentu s velkým T, aby naopak úplně zapomněl na zdánlivě nepodstatný, ale ve skutečnosti důležitý fakt. Psaní (kterému se v knize věnuje především) je Řemeslo, a všechny ty talenty, vnitřní géniové a božská vnuknutí jsou ve skutečnosti jen marketingová omáčka kolem, což vám potvrdí každej, kdo taky někdy něco napsal a kdo si nehýčká pózu múzami zmítaného génia.
Souhlasíte s mým hodnocením? Máte už mou top pětku kompletně přečtenou? Nebo vám tady snad nějaká kniha chybí (nebo přebývá)? Dejte mi vědět, buď v komentářích, nebo třeba na Twitteru nebo Instagramu. A pokud se vám článek líbil, můžete ho sdílet i se svými přáteli 🙂
Alžběta Švarcová
Napíšu pro vás skvělé texty. Nebo vás naučím, jak si takové texty můžete napsat sami. Jsem copywriterka, editorka, konzultantka, blogerka a recenzentka. Chcete-li mě využít na maximum, chtějte ode mě pomoc s psaným slovem, budováním značky a celkovou obsahovou strategií zaměřenou na dlouhodobé výsledky.
–> Moje další články
2 komentáře u „5 knih, které byste měli přečíst, pokud to s psaním myslíte vážně (a jedna, kterou rozhodně nečtěte)“