Chcete se živit psaním? Možností dnes máte hodně – konkurence je ale ještě víc. Víte, jak zaujmout potenciální zaměstnavatele a klienty ve chvíli, kdy na poli on-line marketingu teprve začínáte? Přečtěte si, jak se prosadit jako začínající copywriter.
Ať už vás na copywritingu láká vidina pohodlné práce z domova, nebo vás namotivovala čistá a nefalšovaná láska k psaní, jedním si můžete být jistí – podobný nápad jako vy měly stovky, ne-li tisíce dalších lidí. Občas mi v mailu přistane zpráva s povědomým dotazem: „Alžběto, chci začít jako copywriter. Nevíš, jak na to?“
Vím. A protože také vím, jak mohou být začátky těžké, rozhodla jsem se je všem začínajícím copíkům usnadnit. Pokud vám „obyčejné“ obepisování inzerátů zatím žádné zakázky nepřineslo, možná je načase jít na to jinak. Inspirujte se třeba následujícími 9 tipy, které byly 100% (a úspěšně) testovány na lidech 🙂
1. Pište si blog
Přestaňte psát do šuplíku. Získávejte zkušenosti na vlastním projektu. Založte si blog a pište o tom, co vás zajímá – nejenže si tak vytříbíte jazyk (a procvičíte SEO nebo práci s Google Analytics), ale navíc svou práci (a schopnosti) ukážete i ostatním. Například potenciálním klientům.
Tip: Pište o tom, co vás baví a o čem toho hodně víte. Buďte užiteční – jen tak přitáhnete pozornost potenciálních čtenářů. Nebo vás samotné snad baví číst balast?
2. Aktivně shánějte reference
Bez zkušeností (a prokazatelných referencí) se ve světě copywritingu nehnete. Jenže ruku na srdce – zkušenosti se ve chvíli, kdy ještě žádné nemáte, shánějí jen obtížně. Jak tedy na to?
Dobrá zpráva je, že řada vašich potenciálních klientů nepotřebuje stoprocentního profíka – bohatě si vystačí s někým, kdo má nápady, elán a nezhroutí se před prvním deadlinem. Nebojte se přiznat, že jste začátečník – a klidně svou práci zpočátku nabídněte zdarma, výměnou za kladnou referenci. Jde o investici, která se vám v budoucnu mnohonásobně vrátí.
Tip: Zkuste to s neziskovkou. Obzvlášť menší neziskové společnosti často uvítají jakoukoliv pomoc a příliš si při tom nelámou hlavu s tím, kolik toho už máte (nebo nemáte) pracovně za sebou. Oslovte svou oblíbenou organizaci a nabídněte jí textovou výpomoc zdarma výměnou za referenci.
3. Vytvořte si vizitku na pracovním portálu
Buďte na internetu vidět. Dobře sestavená on-line vizitka pro vás může mít cenu zlata – nebo aspoň cenu nové zakázky. Ať už jde o vizitku na LinkedIn, pracovním portálu nebo v on-line katalogu typu Copywriteri.cz či Na volné noze.
Tip: Jakkoliv je to nespravedlivé, vaše školní úspěchy dnes nikoho nezajímají. Vzpomínky na to, jak už učitelky ve školce omdlévaly nad vašimi prvními slohovými pokusy, si ve své on-line vizitce raději odpusťte – pamatujte, že klienty nezajímáte vy samotní, ale to, co můžete udělat pro ně a jejich byznys.
4. Sledujte profesní skupiny
Mějte přehled o tom, co se v oboru děje. Přidejte se do copywriterských a marketingových skupin na Facebooku, diskutujte s ostatními a odpovídejte na nabídky práce, které se v těchto skupinách pravidelně objevují.
Tip: Začněte třeba facebookovými skupinami Práce pro copywritery, Staráme se o marketing (a sociálno) nebo Copywriteři a další psavci.
5. Dělejte si kontakty i „off-line“
Ano, já vím, já vím – nezačali jste psát proto, abyste se při práci museli bavit s lidmi. Been theeeere. Faktem ale je, že vyrazit čas od času na nějakou tu konferenci a vyzkoušet onen tolik doporučovaný (a zároveň nenáviděný) networking se vyplatí. Obzvlášť pokud teprve začínáte. Načichnete tématy, která se zrovna ve světě copywritingu a on-line marketingu řeší, a ještě u toho potenciálním klientům a/nebo kolegům ukážete, jak příjemní byste někdy v budoucnu mohli být coby jejich spolupracovníci.
Tip: Nejsou konference nic pro vás? Nelámejte nad sebou hůl. Jak jsem psala v jednom z nedávných článků, úspěch můžete mít i bez nich.
6. Zkuste štěstí v digitální agentuře
Osm hodin denně, pět dní v týdnů, a navíc pod dohledem lidí, kteří už (většinou) vědí, co dělají – a jsou schopni to naučit i vás. Agentura je fajn začátek pro každého, kdo by chtěl psát, ale na práci na volné noze nebo na samostatné pozici přímo pro klienta si zatím netroufá.
Tip: Většina digitálních agentur nemá problém s přijímáním juniorních copywriterů. Naopak. Nebojte se pár agentur obepsat, a to i v případě, že momentálně zrovna žádné otevřené místo nemají.
7. Vzdělávejte se v příbuzných oborech
K tomu, aby z vás byl dobrý copywriter, nestačí jen umět dobře psát. (Kdybych chtěla hodně čeřit vody, prohlásila bych, že o psaní jde v copywritingu vlastně až úplně v poslední řadě, ale tohle výbušné téma si raději necháme na jindy.) Dobrý copywriter totiž musí ovládat minimálně základy UX, SEO, práce s Google Analytics, musí znát rozdíl mezi CTR a CTOR, tušit, co znamená zkratka SWOT, a být zběhlý v prodejních technikách a behaviorální sociologii.
Tip: Nemůžete sehnat práci? Využijte čas k sebevzdělávání – vaše šance na získání první zakázky se výrazně zvýší. Začít můžete třeba těmito 5 knihami, které by měl přečíst každý, kdo to s copywritingem myslí alespoň trochu vážně.
8. Strčte nohu do dveří
Že zrovna široko daleko nikdo copywritera nepoptává? Nevadí – koneckonců, jste copywriter a prodej by měl být vaším denním chlebem. Tak strčte nohu do pár dveří a ukažte, jak dobře umíte prodat sami sebe!
Tip: Napište své oblíbené firmě – třeba s konkrétními návrhy, jak vylepšit její on-line komunikaci, ať už na webu, nebo sociálních sítích. Vždyť celá řada oboustranně výhodných a dlouhodobých spoluprací začíná právě takhle: obyčejným mailem 🙂
9. Pište jako člověk
Tak jednoduché pravidlo – a přitom tak opomíjené.
Ať už budete nabídku svých copy služeb posílat kamkoliv (do agentury, do neziskovky, nebo přímo potenciálnímu klientovi), nezapomeňte, že někdy mnohem víc než na tom, co píšete, záleží na tom, jak to píšete. A u prvních mailů (tedy u toho, čemu HR lidé hezky postaru říkají „motivační dopis“) to platí dvojnásob.
Mail, kterým se druhé straně představujete, nahrazuje to, čemu v běžné off-linové komunikaci říkáme první dojem. A ten, jak víme, můžete udělat jen jednou. Nezapomínejte na to, a než definitivně stisknete tlačítko Send, dobře si svou zprávu přečtěte. Jak přesvědčivý je její předmět? Není váš e-mail příliš dlouhý? A dokázali jste se na tak omezeném prostoru skutečně „prodat“?
Tip: Při oslovování nového klienta nepište o sobě. Pište o tom, co všechno můžete udělat pro klientův byznys. Pomůžete mu zvýšit konverze? Nebo mu snad vyladíte tón příspěvků na sociálních sítích? Buďte konkrétní, věcní – a přesvědčiví.
Alžběta Švarcová
Napíšu pro vás skvělé texty. Nebo vás naučím, jak si takové texty můžete napsat sami. Jsem copywriterka, editorka, konzultantka, blogerka a recenzentka. Chcete-li mě využít na maximum, chtějte ode mě pomoc s psaným slovem, budováním značky a celkovou obsahovou strategií zaměřenou na dlouhodobé výsledky.
–> Moje další články