Tipy pro práci z domova. 5 rad, jak být skutečně efektivní (a přitom se nezbláznit)

Práce z domova je zrádná. A není pro každého. Jak jste na tom vy? Zvyšte svoje šance na skutečnou domácí efektivitu s těmito 5 konkrétními tipy.

Pracuj z domova, říkali. Bude to zábava, říkali.

Práce z domova má hned celou řadu výhod. Neztrácíte čas v dopravních prostředcích ani na poradách, neobtěžují vás kolegové v kanclu, jejich voňavky ani boje o zapnutou klimatizaci, a když na to přijde, můžete strávit celý den v županu, a přitom vydělávat. 

Sečteno, podtrženo – práce z domova přináší jen samá pozitiva a sociální jistoty.

Nebo ne?

Pokud jste jako většina lidí, při práci z domova dříve nebo později narazíte minimálně na jeden z následujících problémů:

  • chybí vám přirozená disciplína a vůle
  • prokrastinace pro vás není jen cool slovo, ale reálný problém
  • začne se vám stýskat po styku s lidmi
  • bez pozitivního pracovního stresu nejste schopni podávat jakékoliv výkony
  • nerozlišujete mezi „domácím“ a „pracovním“, a tak pracujete prakticky neustále

Všechno má naštěstí řešení a ani práce z domova není výjimkou. Chcete být při práci z domova skutečně efektivní (a nezbláznit se z toho)? Vezměte si k srdci následujících pět rad.

1. Důsledně oddělujte místo pro práci a pro zábavu

Ať už máte k dispozici vlastní pracovnu, nebo „jen“ pracovní stůl, důsledně se držte jedné zásady – vaše pracovní místo by vám mělo sloužit výhradně k práci

Pokud jasně oddělíte místo pro práci a místo pro zábavu (ať už jde o sledování Netflixu, hraní her nebo třeba surfování na internetu), vybudujete si postupně podmíněný pracovní reflex spojený s konkrétním místem. Zároveň tím vyšlete také důležitý vzkaz vašemu okolí: „Nerušit, pracuju!“

2. Důsledně oddělujte čas pro práci a pro zábavu

Mnoho lidí soudí, že pro freelancera nic jako pracovní doba neexistuje. Je to omyl. Klíčovým faktorem při práci z domova je totiž pravidelnost. Jakmile si váš mozek zvykne, že každý den usedáte ke klávesnici ve stejný čas (a nezáleží na tom, zda je to v šest ráno, nebo v osm večer), brzy vám začne servírovat ty pravé nápady v tu pravou chvíli.

Hrajete přitom nejen o čas, kdy pracujete, ale i o čas, kdy odpočíváte. V domácím prostředí se jasná hranice mezi prací a volným časem rychle stírá, a pokud si nenastavíte konkrétní pracovní dobu, brzy se přistihnete u toho, že pracujete neustále. Řešení? Pevná pracovní doba.

.

3. Stanovte si jasný harmonogram

Mnoho bloků, které při práci z domova zažíváme, pramení z obyčejné paralýzy: Musím něco dělat – ale co? Měla bych začít – ale čím?

Nezatěžujte svůj mozek podobnými úvahami a svou práci si dobře rozplánujte předem. Úkoly, které vás v příštích dnech čekají, si sepište na papír nebo do počítače (například já k tomu používám „obyčejnou“ iOS aplikaci Poznámky). Ke každému dni přiřaďte seznam konkrétních úkolů, které vás čekají, a pokud můžete, seřaďte je v pořadí, v jakém se do nich budete pouštět.

Tip: Svůj pracovní den začněte úkolem, do kterého se vám chce nejmíň. Bude to bolet – ale budete to mít rychle za sebou.

Kromě plánování úkolů na jednotlivé dny ale nezapomínejte ani na celkový přehled o všech vašich zakázkách. Co je v procesu? U čeho čekáte na klientovo vyjádřete? A co už můžete pustit z hlavy? Například já pro celkový přehled používám aplikaci Trello, díky které vždy vím, co mě čeká, na čem právě pracuju, co má deadline zítra a co už jsem (uf) zdárně dokončila.

Chybí-li kontrola, uspořádání, příprava a akce, vzniká úzkost.

David Kekich

4. Rozděl a pracuj

Jedni v této souvislosti mluví o prokrastinaci, druzí o lenosti, faktem ale je, že odpor k velkým úkolům (zakázkám) je přirozenou psychologickou reakcí na něco, co (jak nás vlastní mozek přesvědčuje) nemůžeme zvládnout

Práci si proto vždy rozdělte do menších dílčích kroků. Nechtějte zítra „napsat knihu“ – chtějte zítra napsat „úvod k další kapitole“. Nechtějte zítra „postavit celý web“ – chtějte zítra „opravit formuláře na kontaktní stránce“.

Štěpením velkých úkolů na menší dokážete výrazně snížit emoční averzi, kterou k nim chováte. Pokud úkol rozdělíte, zvýšíte šanci na to, že ho nevyprokrastinujete.

Petr Ludwig

Až si tedy do svého harmonogramu, o kterém jsme mluvili v předchozím bodě, budete zapisovat úkoly na příští dny, pamatujte na to, že méně je více. A že dům postavíte pouze tak, že k sobě budete trpělivě skládat jednotlivé cihly. 

5. Odměňujte se

Co by to bylo za život, kdyby obsahoval jen biče a žádný cukr? Nezapomeňte se za každý splněný úkol dobře odměnit – například šálkem kávy, krátkou procházkou, dílem seriálu nebo třeba okouknutím sociálních sítí (ano, i takoví lidé existují).

Pomohly vám mé rady? A máte vy sami nějaký osvědčený tip, jak být při práci z domova efektivnější? Komentáře jsou pro vás otevřené 🙂

Alžběta Švarcová
Napíšu pro vás skvělé texty. Nebo vás naučím, jak si takové texty můžete napsat sami. Jsem copywriterka, editorka, konzultantka, blogerka a recenzentka. Chcete-li mě využít na maximum, chtějte ode mě pomoc s psaným slovem, budováním značky a celkovou obsahovou strategií zaměřenou na dlouhodobé výsledky.
–> Moje další články

3 komentáře u „Tipy pro práci z domova. 5 rad, jak být skutečně efektivní (a přitom se nezbláznit)“

    1. Máš dobrou paměť! A doplňuju zkušenost po letech – všechny tyhle rady mi při práci fungují dodnes, takže way to go 🙂 (což ovšem neplatí o té šílené čelence, co jsem tenkrát nosila, ale co už, všichni za sebou máme mladické nerozvážnosti)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *